onsdag den 22. april 2015

Fra iPhone til OnePlus One #1 - førstehåndsindtryk

Som overskriften nok tydeligt siger, besluttede jeg mig for at skifte min iPhone ud med en OnePlus One. Jeg er ikke en tekniknørd på nogen måde og vil derfor ikke komme ind på specifikationerne i dette blogindlæg. Jeg er nok hvad man vil kalde en typisk Applepige som faldt for designet og helst ikke skal have det for besværligt.

Lad os starte med hvorfor:
Min iPhone gik langsomt i stykker efter ca. halvandet år. Det gik simpelthen bare mere og mere ned af bakke - den kunne ikke holde strøm, slukknappen ville ikke reagere, forbindelsen ved opkald varierede kraftigt osv osv. Jeg var ellers vild med min iPhone af mange grunde, blandt andet hvor nemt den synkroniserede med min Mac. Jeg af det blev jeg.

Så da jeg købte en oplader, som jeg kunne have liggende på arbejdet fordi telefonen ikke kunne holde, tænkte jeg at det var tid til en ny. En iPhone? Nej! Jeg ville ikke give så mange penge for noget, der knap holdt et par år.

For et par uger siden besluttede jeg mig for, at det var en OnePlus One jeg skulle have. De havde åbent salg hver tirsdag, så jeg ville vente til den første tirsdag i en måned og slå til. Men da de sendte ud, at nu var det slut med invitationer, kunne jeg simpelthen ikke vente. Så jeg bestilte den i Sandstone Black.

Bestillingen...
... Var lidt af et helvede. Dette skyldtes nok at de netop havde åbnet for salget uden invitationerne, og deres hjemmeside var derfor fuld af folk der ville købe telefonen.
Det tog mig omkring en halv times tid at bestille telefonen og få den betalt. Det fungerede meget som et hvert andet online-køb. Jeg endte med at give 2.660 kr. for en telefon med 64 GB inkl. fragt OG et cover. Nice. Så langt, så godt.

Dag 1

Modtagelsen overraskede mig - jeg bestilte i mandags og modtog den i dag, onsdag, ved 3-tiden. Og gudskelov, at den først kom om eftermiddagen, ellers havde jeg da ikke fået lavet noget på arbejdet ;-)

Det var en fornøjelse at åbne pakken. For mig, var pakken mere fancy og lækker end den til iPhone.
Først en brun, tynd, firkantet pakke. Med en flot, hvid, simpel inden i. Ud, kunne jeg trække en rød, flot pakke. Jeg må dog sige, at da jeg åbnede den røde pakke, fik jeg et chok. Telefonen var en del større, end hvad jeg regnede med. I kan se forskellen mellem en iPhone 5s og en OnePlus her.
     Jeg har 2 to siddekommentarer til pakningen: Ingen hovedtelefoner hørte med - øv, men sådan er det. Og adapteren til strømkablet kom i en pakke for sig. Jeg var en anelse bange for, om de ville komme hver for sig. Men det havde ikke været en katastrofe, da jeg vidste, at strømkablet var med USB-ende.

(Jep, i ægte Instragram-stil)

Resten af arbejdsdagen var alligevel ødelagt fordi jeg kun kunne koncentrere mig om telefonen, så jeg skyndte mig hjem. Instillingerne ved opstart var ikke slemme og det var nemt at skifte sim-kortet fra den ene til den anden telefon. Og så begyndte jeg ellers at lege rundt.

Android er jo næsten som en helt ny verden for mig. Jeg vil hurtigt klaske mit førstehåndsindtryk op:

Jeg er vild med, hvor meget man kan personalisere telefonen. Alt virker "nemmere" og ikke så fastlåst som ved iPhonen. Man skal vænne sig til et pludseligt meget større tastatur. Dette må komme med tiden. Lige nu må jeg sætte min lid til stavekontrol.
Alt er nærmest opsat med Google, så det var nemt at logge hurtigt ind på det meste; Facebook, Instagram, Pinterest osv.
Bagsiden føles enormt lækker! Det føles ikke som om, at telefonen er på vej ud af hænderne på dig trods størrelsen. Det føles næsten som om der er en smule pels på det. Jeg kan lide det!
Man kan låse telefonen op og i igen ved at dobbeltklikke på skærmen. Så så længe touchen virker, behøver jeg ikke være bange for knapper der ikke gør ;-)

At overføre mit musik fra min Mac til telefonen var faktisk ikke så svært igen. Jeg Googlede det lidt, og endte med, at hente "Android File Transfer" til computeren. Derefter åbnede jeg mit musik i Finder, og trak det bare over i "Android File Transer" -> "Musik".

Indtil videre er jeg dog lidt skuffet over kameraet. Farverne på iPhonen synes mere dybe og lækre end OnePlus. Og jeg ved ikke, om det bare er fordi skærmen på OnePlusen er større og derfor viser mere, men frontkameraet synes jeg er en del ringere end iPhonens.
Jeg har heller ikke fundet ud af, hvordan jeg kan sætte min egen ringetone ind. Jeg har haft Coca Colas "Open Happiness" som ringetone ca. forevigt, og jeg vil være ked af at lave det om nu. Det må være min mission til i morgen.

// tralaLaura




Ingen kommentarer:

Send en kommentar